Monday, October 4, 2010

Wat to study after SPM?

SPM exam is just around at the corner...sure many brothers n sisters are well prepared or not yet...dont worry...good student surely have a dream entering U for a highly standard courses ie Engineering, Medical, Dentist, Pharmacy n Law... all want to become Professional...

Normally high standard courses like the above, competition is very high. Everyone is eyeing to study that either locally or over the sea...hihihihi...not Langkawi, Pulau Pangkor or Penang. In order to compete, u must hv a very good result in SPM and active in a Cocurriculum coz u hv to compete with STPM student n Matriks guys too. Normally for SPM student, to get a basic course in local U, u must hv at least a straight A's.If not, sorry lh brade n sista...better apply to ano low ranking courses or join a matriculation class for one year. After complete a one year matriks life then u can apply all tat sorts of high ranking courses. For brade n sista those who like to become a doctor or pharmacist, pls study hard during matrics n get at least 3.9 and above.If not jgn cube2 lah nk apply masuk Medic n place for u..unless ur FAMA (father n mama) bole sponsored study over the sea or private colleage.

I hv an idea or trick for those who want to study in a everyone know, Pharmacy is one of the highly demanding course in our local U. Becoz pharmacyst is a highly paid n demand in working environment. If you do not hv a straight A's in SPM, u still hv a chance to study Pharmacy. But you must start from a lower level... a diploma then pursue to a 1st Degree. How? If ur FAMA orang kaya, then no worry...accept aje pelawaan Uni swasta tempatan yang bersepah di sini. If tak percaya, after SPM result announced, sure u all akn terima pinangan dr bermcm-mcm U utk kursus2 standard tu. Hanya siapkn duit aje. Tak perlu apply. Usah sedih jk tak dpt masuk local U utk kursus2 tu. Cuba semak dengan Uitm...they offer a course of Diploma in Pharmacy. Period of study is 3 years. 2 years attending lecture in a Uitm then 1 year on a practical study. Only Uitm Permatang Pauh, Penang having this course for the time being. Then if u are eager, pursue to 1st Degree either in UiTM or other U. Kan dpt jgk study Pharmacy hnya masa aje panjang..utk pengetahuan jk ada diploma je..jk bekerja anda layak utk jawatan Penolong Pegawai Farmasi di Kementerian Kesihatan. Gajinya pun bagus...campur semua boleh take home pay dlm RM2k+ (semak di sini)..jk a degree baru lah boleh berangan join jadi ahli farmasi..jk ada diploma pon dah kira bagus..kerja cari pengalaman n modal then pursue lah ambil 1st degree. Tahu kah anda bahwa pihak kerajaan pun ade buat kursus utk pharmacy nie...itu pun jk anda gagal atau tak mampu utk belajar di kolej swasta. Di pihak kerajaan ada menawarkn kursus yang dinamakan Latihan Separa Perubatan - utk lulusan SPM/PMR. Klik di sini untuk lihat senarai yg ditawarkan. Bagi yg berminat utk terlibat dlm bidang Farmasi..latihan akn diberikan dan akn ditawarkn ke jawatan Penolong Pegawai Farmasi bila tamat latihan. Lihat di sini. Semasa menjalani latihan selama 3 tahun, anda akn dibayar biasiswa sebanyak RM621.21 sebulan. Lumayan kan!!! Belajar diberikan biasiswa, bila tamat kerjaya pula telah disediakan. Maka jgn berputus asa jika anda tak dpt belajar di U atau kolej utk kursus Farmasi ini.Jk berminat apply lh secara online di sini. Tawaran ini terbuka sepanjang masa dan jarang diiklankan. Ok lah brade n sista...jgn lah beranggapan masa depan kelam jk tak dpt belajar di U atau kolej. Yang penting hari ini adalah mencari peluang belajar di bidang yang menjadi pilihan utama ygmana menjanjikan peluang kerjaya yg cerah...Cuba lah ye..dan kepada yg akn mnghadapi SPM 2010 nti...Gud Luck n Do Ur Bess.....

Wednesday, September 22, 2010

Eid Fitri Ya Sallam...

It's not too late to wish all of you Salam Aidil Fitri & Maaf Zahir Bathin.....

Friday, July 2, 2010

With the increased pressures of modern life more and more people find it difficult to switch off and relax at the end of the day. This can lead to sleepless nights which creates further anxiety that can make life feel more unbearable.

Eventually this can create a feeling of being overwhelmed or stressed out. However, there are lifestyle changes that you can make in order to reduce your stress and promote relaxation in your life:

1) Get regular massages
We all know about the reputed benefits of a massage in aiding relaxation of the body and mind. Whilst you could get a partner or close friend to give your shoulders, back or feet a good rub down, to truly feel long-term benefits you should enlist the services of a trained professional to give you regular massages.

Don't think of this as an indulgent treat but rather an essential part of your well-being routine. For as well as relaxing the muscles (and making you feel as chilled out as an Eskimo), the benefits of regular massage include improved blood flow and a boosted immune system.

2) Hang up your phone
When you leave the office you need to be able to switch off from work - and that includes your phone! This is important to do as once your work colleagues get into the habit of being able to contact you at all hours they will. Remember, the phone is there for your convenience, not just the caller's.

3) Compile some chillout tunes
Put together or buy a CD of relaxing music to ease your mind and help you switch off from the outside world. Research has shown that even from the womb relaxing/classical music can be beneficial in promoting well-being.

4) Read a good book
Emily Dickinson wrote, " There is no frigate like a book to take us lands away," which is a great way to sum up the way in which reading a good book can help you to get your mind off your worries - if only for a while.

5) Practice yoga
Yoga is a great way to escape from everything going on around by taking you into your own little world. As well as being a good form of working out, it can help you to build your self esteem and confidence, helping you to bring about a positive change in your life.

6) Drink herbal teas
Herbals teas such as peppermint and chamomile make better options than caffeine-infused drinks such as tea and coffee. The key to helping you to adapt your choice is to try different types until you find flavours which suit your taste buds. Many varieties are now widely supplied at most supermarkets.

7) Eat Right
All too often, and perhaps because of the hype of all the fad diets out there, people underestimate the impact of diet on our health and well-being. Simple steps such as cutting down on caffeine, alcohol and food high in fat or calories can produce beneficial effects such as helping you to feel healthier and less highly strung out or irritable.

8) Work Out
Now we're not talking about hours every day or "going for the burn." If you haven't exercised for a while you will want to take it easy and start off with manageable sessions. As well as the physical benefits of exercise, regular sessions can help to reduce your anxiety levels as "feel good" hormones are released.

9) Breathe
It's just like they say when you have a moment in which you feel you're going to have a meltdown. Take a deep breath and count to ten. Whilst this is a good start, you should aim to set aside time to sit down relax and focus on your breathing to the point that it slows down and feel more in control.

10) Get back to basics
Escape the hustle and bustle of your everyday stresses and strains by getting out to the countryside or a place close to nature. This can often provide the space you need to clear your mind, find focus and perhaps inspiration.

Friday, March 19, 2010

7 Things Your Boss Does'nt Like To Hear From You

Everyone has a boss. Even if you "work for yourself," you're still an employee to your client.
A big part of maintaining the boss-employee relationship is to never allow a boss to think you dislike your work, are incapable of doing it, or--worse--consider it beneath you.These sound like no-brainers, but many statements heard commonly around the workplace violate these basic rules. Looking for an example? Here are seven heard in workplaces all the time. They may seem ordinary, even harmless. But try reading these from your boss's point of view. You'll see right away why it's smart to never allow these seven sentences to pass your lips:

"That's not my job." You know what? A lot of bosses are simple souls who think your job is to do what's asked of you. So even if you're assigned a task that is, indeed, not your job, refrain from saying so. Instead, try to find out why your boss is assigning you this task--there may be a valid reason. If you believe that doing the task is a bad idea (as in, bad for the company) you can try explaining why and suggesting how it could be better done by someone else. This may work, depending on the boss. In any case, remember that doing what's asked of you, even tasks outside your job description, is good karma.

"It's not my problem." When people say something is not their problem it makes them look like they don't care. This does not endear them to anybody, especially the boss. If a problem is brewing and you have nothing constructive to say, it's better to say nothing at all. Even better is to pitch in and try to help. Because, ultimately, a problem in the workplace is everyone's problem. We're all in it together.

"It's not my fault." Yet another four words to be avoided. Human nature is weird. Claiming that something is not our fault often has the result of making people suspect it is. Besides, what's the real issue here? It's that something went wrong and needs to be fixed. That's what people should be thinking about--not who is to blame.

"I can only do one thing at a time." News flash: Complaining you are overworked will not make your boss feel sorry for you or go easier on you. Instead, a boss will think: (1) you resent your job, and/or (2) you aren't up to your job. Everybody, especially nowadays, feels pressured and overworked. If you're trying to be funny, please note that some sarcasm is funny and lightens the mood. Some just ticks people off.

"I am way overqualified for this job." Hey, maybe you are. But the fact is, this is the job you have. You agreed to take it on and, while you may now regret that decision, it's still your job. Complaining that it's beneath you only makes you look bad. Plus, coworkers doing similar jobs may resent and dislike you. And guess what? Bosses will not think, "Oh, this is a superior person whom I need to promote." Nope, they'll think, "What a jerk."

"This job is easy! Anyone could do it!" Maybe what you're trying to convey here is that you're so brilliant your work is easy. Unfortunately, it comes off sounding more like, "This work is stupid." Bosses don't like hearing that any work is stupid. Nor do they really like hearing that a job is easy peasy. It belittles the whole enterprise. If a task is simple, be glad and do it as quickly as you can. Even "stupid" work needs to get done.

"It can't be done." Saying something can't be done is like waving a red flag in a boss's eyes. Even if the thing being suggested truly is impossible, saying it is can make you look ineffectual or incapable. Better to play detective. Why is the boss asking you to do whatever it is? What's the problem that needs to be solved? What's the goal? Search for doable ways of solving that problem or reaching that goal. That's what bosses really want. Most of them do not expect the impossible.

Last words: When in doubt, remember that silence really is golden.

Monday, November 23, 2009

Musim Cuti Akan Lebih Bermakna Jika....

Assalamualaikum wrt.
Semoga semua berada dalam rahmat dan kasih sayang Allah selalu. =)
Tulisan seorang teman dari Moscow, moga dapat bersama dimanfaatkan.
(Ditulis di atas soalan seorang sahabat (“Kenapa orang yang belum Islam lebih berjaya dari orang islam? “)
Mengimbas masa lalu…
“Pernah dengar cerita tikus kampung dan tikus bandar? ““Tak pernah.Mak tau ke?”“Mestila mak tau. Biar mak cerita, Aimi dengar betul-betul ya..,”“Ada seekor tikus yang tinggal di kawasan kampung…,”“Mak..tikus cuma ada dekat Malaysia je ke?,”“Taklah, semua negara ada tikus,”“Dekat negara musim sejuk?,”“Pun ada tikus juga..,”“Macam mana tikus tu hidup?,”“Setiap kali seelum musim sejuk tiba, tikus-tikus ni akan keluar mencari makanan dan diorang cari banyak-banyak supaya masa musim sejuk diorang tak kelaparan,”“Oo jadi masa musim sejuk dia dah tak keluar la?,”“Tak, sebab dia dah bersedia. Nanti kalau keluar nanti dia akan mati kesejukan,”“Wah, pandainya tikus tu,”“Sebab tu masa Aimi senang kena beringat untuk masa susah akan datang,”
Dan cerita tentang tikus kampung dan tikus bandar tidak sempat diceritakan.Saya cuma mengetahuinya dari sebuah buku yang dipinjam dari kawan.
Musim cuti sudah bermula,dan musim periksa sudah berakhir.Dan musim cuti ini bakal berakhir dan digantikan dengan musim semester baru yang juga akan berakhir dengan musim peperiksaan dan seterusnya.Ya, inilah hidup seorang pelajar.Sehinggalah bila ada segulung ijazah ditangan, musim periksa belum berakhir lagi, ya, tidak berakhir.Mungkin tidak diduduki secara ‘formal’ tetapi ‘periksa’ dan ‘ujian’ dari kehidupan sebenar pula.Dan cabaran ini lebih hebat.Kerana menentukan kegagalan dan keberjayaan dalam hidup, dalam lingkungan masyarakat.
Dan musim periksa yang berakhir memperlihatkan saya dengan pelbagai reaksi dari rakan-rakan. Ada yang gembira, ada yang sedih, tidak kurang juga ada yang tidak rasa apa-apa, sekadar lepas sudah kira beruntung.
Bagi mereka yang benar-benar berusaha dan tidak berjaya, tidak mengapa.Masanya belum tiba.Percayalah dan yakini DIA. Hidup bukan di sini sahaja, dan DIa leih tahu dari kita. Dan bagi yang rasa cukup dengan markah yang ada, dan berasa selesa di takuk lama, sampai bila mahu begitu? sudah tiba masa untuk berusaha lebih sedikit.Untuk berkorban masa bermain.Dan bagi mereka yang berjaya, tahniah, dan kejayaan bukan sekadar satu nkmat untuk disyukuri, tetapi juga ujian untuk diingati.
Kata seorang rakan, ini Russia, tidak boleh diukur melalui tinggi rendahnya nilai markah, sekadar bergantung nasib soalan yang baik, guru yang pemurah.Bagi yang bernasib baik sedikit, mudahnya mereka melalui, dan bagi yang kurang bernasib baik, terkena guru yang sedikit cemis, gelap dan tekanan sungguh rasa dewan periksa.
Kata seorang rakan lain, ini Russia, pasti akan ‘pass’ dalam exam. Sekali mungkin tidak lepas, atau dua kali, tapi masuk kali ketiga ‘confirm’ markah 3 diberi percuma.Ya.saya pernah juga dengar dari senior.
Memang tiada tekanan di sini. Di sini bukan ‘exam oriented’. kamu mahu atau tidak mahu belajar sahaja.Markah di buku sekadar penilaian mata kasar, tapi yang perlu, ilmu itu, ilmu yang kamu pelajari itu, masukkah di dalam dada?, berkatkah untuk bertahan lama untuk dibawa ke ‘periksa’ nanti?
Nah, semua orang mahu berjaya.Tapi bukan semua yang berjaya betul-betul mahu berusaha.
Dan musim cuti yang bermula ini, tidak salah kiranya, dibelek dibawa bersama nota-nota lecture. Musim cuti bukan bermakna berhenti dan bercuti dari membaca, tetapi bermakna adalah musim untuk bersedia, bersedia untuk periksa yang seterusnya.
Dan bila semester baru dibuka, sebelum rasa sengsara dan tekanan membaca ketika masa periksa apa lah salahnya jika masa hujung minggu itu, digunakan untuk membaca dan membuat nota-nota. Bukankah antara ciri-ciri orang yang berjaya adalah orang yang meninggalkan perkara sia-sia?
Dan ALLAH menciptakan makhluknya bukanlah sekadar untuk bermain-main.
Ayuh kawan-kawan,jangan terpedaya dengan warna dan haruman musim bunga,kerana kau harus mengutip bekalanuntuk musim dingin,Agar nanti bila angin kencang ertiupkau dapat berdiri teguh merentang angin.
Sesungguhnya kehidupan dunia hanyalah permainan dan senda gurau. Dan jika kamu beriman serta bertakwa, Allah akan memberikan pahala kepadamu dan Dia tidak akan meminta harta-hartamu.
Surah Muhammad, 47:36.
Wallahu a’lam.

Monday, September 14, 2009

Selamat HariRaya AidilFitri

Sepuluh jari disusun....kemaafan dipohon...salah dan silap harap dimaafkan...termakan terminum harap dihalalkan...MAAF ZAHIR BATIN....lagu raya pilihan di sini

Friday, June 26, 2009

Untuk Yang Akan Bergelar Mahasiswa/Mahasiswi

Mulai dari besok (27hb Jun 2009) hingga Ahad (28hb Jun 2009) akan bermulalah sesi pengajian 2009. Maka mulai dari hari itu bermula lah hari baru untuk lepasan sekolah yang berjaya melanjutkan pengajian di berbagai tempat di IPTA tempatan. Mereka ini bakal bergelar mahasiswa/mahasiswi.

SEJUMLAH 128,295 tempat untuk kemasukan pelajar ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA), politeknik dan kolej komuniti bagi sesi Julai 2009 ditawarkan oleh Kementerian Pengajian Tinggi. Jumlah tersebut bersamaan dengan 32 peratus daripada sejumlah 400,996 permohonan bagi mengikuti pengajian peringkat ijazah sarjana muda, program diploma dan sijil.
Ini bermakna 68 peratus atau 272,701 calon yang gagal mendapat tempat perlu mencari alternatif lain seperti kolej swasta atau mencuba nasib mencari pekerjaan.
Lazimnya dalam saat begini, ibu bapa adalah orang yang paling sibuk menguruskan persiapan anak-anak untuk mendaftar di universiti. Tiada kata yang boleh digambarkan mengenai betapa gembiranya mereka apabila mendapat surat tawaran kemasukan anak ke universiti. Kalau boleh mahu dicanangkan ke seluruh kampung atau daerah.
Begitulah gambaran perasaan gembira ibu bapa. Mereka sanggup bergolok-gadai malah sanggup menyewa kereta untuk menghantar anak-anak ke universiti.
Kebiasaannya di kampung-kampung atau di mana sahaja, ada diadakan juga majlis kesyukuran dan sembahyang hajat untuk menzahirkan kesyukuran. Namun dalam kegembiraan tersebut, kami sekadar ingin mengingatkan bakal mahasiswa di menara gading.
Sebagai bakal mahasiswa dan seorang anak, anda pastinya memikul tanggungjawab yang besar. Satu perkara yang perlu selalu bermain dikotak fikiran anda ialah mengimbangi antara matlamat diri, tanggungjawab dan amanah keluarga.
Antara perkara yang perlu diberi perhatian apabila secara rasminya menjadi warga kampus yang akan dipanggil siswa dan siswi universiti ialah seperti berikut.
Utamakan cita-cita bukannya cinta
Walaupun cinta itu akan hadir dalam setiap diri manusia terutama golongan remaja, namun anda perlu ingat, apa yang perlu diutamakan. Jika kita mencapai cita-cita dengan kejayaan nescaya cinta juga akan dinikmati dalam masa yang sama atau bakal datang kepada anda.
Jangan kerana terlalu asyik berjumpa 'rakan baru', kita menjadi 'kelabu mata' sehingga lupa cita-cita yang menjadi matlamat asal.
Hapuskan sindrom backbenchers club
Satu sindrom yang menular di kalangan sebahagian pelajar universiti ialah berlumba-lumba datang awal ke kelas. Tetapi bukan untuk duduk di barisan depan sebaliknya berebut-rebut mengisi kerusi di belakang.
Jika anda ingin menumpukan perhatian kepada syarahan, rebutlah kesempatan untuk mengisi ruang di depan kerana penyampaian pensyarah akan dapat dicerap dengan lebih jelas dan tepat jika anda berada lebih hampir dengan beliau.
Jauhi perangai musang, siang mengantuk malam berjaga
Satu tabiat yang agak biasa di kalangan pelajar adalah bersembang dengan rakan-rakan sehingga lewat malam. Tidak cukup dengan itu terdapat juga segelintir yang menyambung tugas untuk 'berperang' atau 'mengatur strategi' dengan bermain permainan komputer.
Akibatnya pasti ada yang terbabas untuk mengikuti kelas di waktu pagi dan ada juga yang "mengangguk-angguk" ketika di dalam kelas. Bukan kerana faham apa yang diajar tetapi mengantuk.
Antara resipi kejayaan seseorang pelajar universiti adalah mereka yang dapat mengikuti setiap syarahan dengan baik dan juga dapat memberi tumpuan ketika di dalam kelas. Kajian menunjukkan pelajar yang berjaga malam gagal mendapat keputusan CGPA yang tinggi.
Sentiasa menjadi rider bukannya passenger
Satu fenomena sejak dulu lagi ialah setiap kali tugasan diberi untuk dibuat pembentangan dan laporan pasti ada yang mengelak. Ramai yang mahu mengambil jawatan sebagai 'penumpang'.
Sebagai mahasiswa alaf baru, fenomena ini perlu diubah kerana seseorang yang berjaya, berkarisma, berketerampilan adalah terdiri dari golongan mahasiswa yang sentiasa menjadi pemimpin atau rider dan bukannya passenger.
Untuk menjadi pemimpin yang hebat di masa depan kita mesti mempunyai ciri-ciri kepimpinan yang tinggi dan universiti adalah platform yang terbaik untuk mengasah kilauan bakat untuk membuktikan anda adalah pemimpin masa depan.
Bina hubungan positif dengan pensyarah dan rakan-rakan
Jika kita membaca dan mengkaji antara resipi kecemerlangan seseorang pelajar ialah sentiasa berbincang dengan rakan sekelas melalui kumpulan belajar. Sebaik-baiknya tidak melebihi lima orang. Selain daripada itu perbincangan dengan pensyarah juga akan membantu kejayaan kerana pensyarah itulah yang akan memeriksa kertas jawapan peperiksaan.
Oleh itu penting untuk mengetahui dan menyelidik tentang kehendak sesuatu soalan serta cara menjawab. Anda tidak boleh menyusuri kampus seorang diri untuk berjaya sebaliknya perlu berbincang dengan rakan dan pensyarah.

Setelah menjalani kehidupan di kampus nanti jangan lupa sekali-sekala bertanya khabar ayah dan ibu. Jangan hanya menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) sekadar untuk meminta bantuan tambahan apabila poket hampir kosong. Sedikit pesanan di atas sekadar mengingatkan bakal mahasiswa agar anda tidak 'menghadiri konvokesyen' lebih awal daripada rakan-rakan seperti buah yang gugur sebelum waktunya.
Mengikut statistik, sejumlah 4,800 daripada jumlah kemasukan pelajar setiap tahun gagal menamatkan pengajian atau diberhentikan daripada IPTA sepanjang tempoh 2005 hingga 2008. Walaupun jumlah tersebut dianggap sedikit tetapi ia masih merupakan satu amaran yang jelas kepada anda semua bahawa ramai yang berkorban dan bergantung harap untuk memastikan kejayaan anda terutama ayah dan ibu, saudara-mara dan sahabat-handai.
Kegagalan anda juga merupakan satu kerugian yang besar kepada diri sendiri, keluarga, masyarakat dan negara. Walaupun negara menghadapi krisis ekonomi namun kerajaan terus komited daripada segi penyediaan bantuan kewangan apabila sejumlah RM3 bilion diperuntukan menerusi Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional.
Namun begitu, kita percaya dalam diri setiap bakal mahasiswa tidak terlintas akan istilah kegagalan. Bagaimanapun, sedikit kealpaan dan kelalaian akan menghanyutkan anda ke arus kekecewaan.
Seseorang pelajar yang menerima tawaran untuk melanjutkan pengajian di IPTA perlu bermuhasabah diri. Anda perlu menganggap bahawa tawaran tersebut biarpun mungkin bukan pilihan utama tetapi adalah peluang keemasan yang datang sekali seumur hidup.
Oleh kerana masih ramai yang gagal mendapat tempat, hargailah peluang tersebut dengan sebaik mungkin untuk mengangkat taraf hidup diri dan keluarga. Anda perlu sedar akan peranan dan tanggungjawab yang perlu dilaksanakan. Untuk berjaya anda perlu bersedia untuk berkorban, menetapkan matlamat hidup yang jelas, pandai mengurus masa dan pandai membawa diri.
Ibarat pepatah Melayu "adat periuk berkerak, adat lesung berdedak". Untuk berjaya juga pelajar IPTA perlu tabah dan rajin. Jadilah sebagai seorang graduan nanti yang "dicampak ke laut menjadi pulau, dicampak ke darat menjadi pepohon yang merendang dan dicampak ke angkasa menjadi bintang yang menyinar" tak kira lah samada anda mengambil Diploma atau Asasi. Sekalung tahniah buat yang berjaya!
Petikan : Utusan Malaysia : Oleh MOHAMMAD ISMAIL dan DR. SHAIFUL ANNUAR KHALID